Lähienergialiiton lausunto: Arviomuistio päästökauppadirektiivin toimeenpanosta – Uusi EU:n fossiilisten polttoaineiden jakelua koskeva päästökauppa

Viite: VN/23899/2023

Suomen Lähienergialiitto kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto.

EU:n Suomen taakanjakosektorin päästövähennystavoitteen 2030 ja Suomen hiilineutraalius 2035 tavoitteen saavuttamisessa liikenteen päästövähennysten onnistuminen on erittäin tärkeässä roolissa.

Kuten kaikissa päästövähennystoimenpiteissä, niin erityisesti taakanjakosektorilla osalta tarvitaan pitkäjänteistä ja johdonmukaista ohjausta ja sääntelyä. Arviomuistiossa ehdotettu fossiilisten polttoaineiden päästökauppa (ETS2) toteutuessaan tuo juuri sitä. Lähienergialiitto kannattaa arviomuistiossa kuvatun uuden päästökaupan (ETS2) käyttöönottoa, koska nykyinen yleinen päästökauppa (ETS1) on osoittautunut vaikuttavaksi ja kustannustehokkaaksi päästöjen vähennyskeinoksi.

Arviomuistiossa kuvatuista toteutusvaihtoehdoista Lähienergialiitto kannattaa vaihtoehtoa, jossa laajennetaan kansallisesti jakelijoiden päästökaupan soveltumisala kaikkiin nestemäisiin ja kaasumaisiin fossiilisiin polttoaineisiin ilman jälkikäteistä hyvitystä. Perusteluina kantaamme ovat:

• tämä vaihtoehto toteuttaa “saastuttaja maksaa” -periaatteen parhaiten
  • uuden päästökaupan tarvitsemat prosessit ovat kaikkien osapuolien kannalta tehokkaimmat ja vaativat vähiten uusia valvontaresursseja.

• päästökauppaan liittyvän sosiaalirahaston periaattena vaikuttaa olevan, että matalasta päästövähennyksestä palkitaan. Lähienergialiiton mielestä päästövähennyksistä pitää palkita, ei matalasta päästövähennystavoitteesta.

Lähienergialiitto kannattaa hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa ja uusien teknologioiden markkinoille tuloa edistäviä toimenpiteitä. Vienti pitää Suomen puhtaan energian edelläkävijä brändiä yllä. Vientiin tähtäävien puhtaan energian yritysten toimintaedellytyksiä parannetaan investointimahdollisuuksia lisäämällä.

Lausuntopyynnön aineisto lausuntopalvelu.fi-sivustolla.

Voimatel osti Datasilta Oy:n

Voimatel on ostanut Datasilta Oy:n. Yrityskaupan myötä Voimatel vahvistaa osaamistaan tietoliikenne- ja energiapalveluiden tuottajana ja lisää paikallista läsnäoloa pääkaupunkiseudulla. Yrityskauppa mahdollistaa Voimatelin palvelutarjonnan laajentumisen.   Datasillan palvelut kattavat tietoliikennepalvelut, aurinkosähkön ja sähköautojen latauksen ratkaisut sekä antennityöt ja turvapalvelut. Datasilta palvelee yrityksiä Uudellamaalla ja Lounais-Suomessa. Yrityksen päätoimipiste sijaitsee Vantaalla ja sen palveluksessa työskentelee noin 60 henkilöä. […]