Lähienergialiiton lausunto: Energiaviraston kuuleminen 1. suuntaviivoista sähkö- ja maakaasuverkkotoimintojen valvontamenetelmiksi valvontajaksoilla 1.1.2024 – 31.12.2027 ja 1.1.2028 – 31.12.2031

Dnro 147/040300/2023

Suomen Lähienergialiitto kiittää Energiavirastoa mahdollisuudesta antaa lausunto.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta, sekä helpottaa uusien palveluiden syntymistä ja uusien toimijoiden tuloa energiamarkkinoille. Tämän edellytys on jatkuvat investoinnit Suomen energiainfrastrutuuriin, jotta puhtaan energian kasvava käyttö toteutuu kokonaisuuden kannalta mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Investointeja sähköverkkoihin tarvitaan edelleen

Tulevat investoinnit vihreään siirtymään ja Suomen energiaomavaraisuuteen vaativat laajoja investointeja koko energia-alalla. Suomen sähköverkot ovat moneen Euroopan maahan nähden valmiimmat tähän, koska investointeja on tehty, mutta investointeja tarvitaan edelleen niin vihreän siirtymän, toimitusvarmuuden kuin kasvavien asiakasvaatimusten täyttämiseksi. Sääntelyn on mahdollistettava nämä investoinnit ja sääntelyn sekä investointiympäristön on oltava vakaita ja ennustettavia.

Tehokkuusvaatimukset eivät saa estää palvelukehitystä

Kannusteet jakelutoiminnan tehokkuuteen ovat tärkeitä, mutta on varmistettava etteivät tehokkuusvaatimukset estä tai hidasta palvelujen kehittämistä asiakkaille. Uusiutuvan energian täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää energiajärjestelmältä joustoja, jotka perustuvat älykkääseen sähköverkkoon ja uusiin palveluihin asiakkaille. Näiden kehittämiseen tulee panostaa – koska ne vaativat työtä, investointeja ja osaajia – niin, että palveluratkaisuja tulee markkinoille ja asiakkaiden käyttöön.

Asiakastyytyväisyys ja ilmastotavoitteet lisättävä osaksi valvontamenetelmiä

Valvontamenetelmissä ei huomioida lainkaan kansallista ilmasto- ja energiastrategiaa ”Hiilineutraali Suomi 2035”. Valvontamenetelmissä pitäisi olla vaatimuksia tai kannusteita jakeluverkkoyhtiöille oman toiminnan päästövähennyksiin. Jakeluverkkoyhtiöt ovat avain-asemassa mahdollistamassa muiden alojen päästövähennyksissä, mutta jakeluverkkoyhtiöllö ei aseteta mitään vaatimuksia tai kannusteita.

Sääntelyn tulisi kannustaa asiakastyytyväisyyteen ja asiakkaiden kuulemiseen entistä enemmän. Asiakastyytyväisyyden mittaamista ei vaadita miltään osa-alueelta. Lisäksi sääntelyn tulisi ohjata toiminnan avoimuuteen sekä lisätä asiakkaiden- ja sidosryhmien kuulemista entisestään.

Lähienergialiitto kannattaa hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa ja uusien teknologioiden markkinoille tuloa edistäviä toimenpiteitä. Vienti pitää Suomen puhtaan energian edelläkävijä brändiä yllä. Vientiin tähtäävien puhtaan energian yritysten toimintaedellytyksiä parannetaan investointimahdollisuuksia lisäämällä.

Maamme energia -ooppera avaa suomalaista energiapäätöksentekoa

Maamme energia on maailman ensimmäinen energiapoliittinen ooppera. Se on maailman ensimmäinen ooppera, joka perustuu professoreiden ja yhden oopperalaulajan tekemään artikkelikokoelmaan.   Helsingin Savoy-teatterissa 17.5. kantaesityksensä saava Maamme energia on tekstiltään surrealistisen realistinen ja musiikiltaan uusbarokkinen neljälle laulajalle ja soitinyhtyeelle sävelletty dokumentaarinen kabareeooppera. Ooppera perustuu samannimiseen artikkelikokoelmaan (Into 2015). Kantaesityksessä laulavat sopraano Reetta Ristimäki, mezzosopraano Ann-Marie […]