Lähienergialiiton lausunto: Energiaviraston luonnoksesta harmonisoiduksi jakelumaksujen hinnoittelun rakenteeksi

Diaarinumero: 2114/400/2021

Kuuleminen Energiaviraston luonnoksesta harmonisoiduksi jakelumaksujen hinnoittelun rakenteeksi

Suomen lähienergialiitto kiittää Energiavirastoa mahdollisuudesta antaa lausunto luonnokseen harmonisoiduksi jakelumaksujen hinnoittelun rakenteeksi.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Ensiksi haluamme kiittää, että pääsimme mukaan työryhmään. Työryhmän perustaminen ja siellä käyty keskustelu eri sidosryhmien kesken tuotti lisäarvoa ja auttoi asian käsittelyä nyt ja jatkossa.

Lähienergialiitto haluaa erikseen lausua:

• Emme näe perusteita siihen, että kynnysrajaksi asetetaan 5 kW tyyppikäyttäjien 1-10 liittymille. Lähienergialiiton ehdotus on, että kynnysraja pitää suhteuttaa sulakekokoon, muuten sen hyväksyttävyys tai ohjausvaikutus ei toteudu. Lähienergialiiton ehdotus kynnysrajaksi on 1/3 liittymän koosta.
  • Yksinkertaisuuden vuoksi ehdotamme kynnysrajan laskenta tyyppikäyttäjien 1-10 liittymille pitäisi mielestämme olla kuukauden kahden korkeimman tehon keskiarvona. Tämä kuvaa käyttäjän käyttöprofiilin riittävästi.
  • Kuukausitason käytöstä kynnysrajan määräytymisperusteena olemme samaa mieltä ehdotuksen kanssa. Samoin kannatamme ainoastaan valtakunnallisen aikajaotuksen käyttöä ilman mahdollisuutta poiketa siitä.

Lisäksi haluamme ehdottaa – koska tiedossa on taseselvitysjakson muutos tunnista varttiin – että ”tuntiteho” termi korvataan ”tasejakson teho”/”taseselvitysjakson teho” termillä. Näin saadaan parempi ymmärrys ehdotuksen vaikutuksesta tulevassa varttitaseessa. Lisäksi ehdotuksessa pitäisi olla ehdotus miten siirtymävaihe tuntitaseesta varttitaseeseen toteutetaan.

Työryhmän tavoite harmonisoida sähkönsiirron tariffirakenne asiakas- ja sähkönmyyjänäkökulmasta on hyvä ja toivottava, mutta ehdotuksen keskittyminen pelkästään tehokomponenttiin ei toteuta tavoitetta.

Lähienergialiitto kannattaa aktiivisten energian käyttäjien toimintamahdollisuuksia edistäviä toimenpiteitä, joita tämä luonnos ei ikävä kyllä edusta.

Energiaviraston lausuntopyyntö, luonnos ja työryhmän loppuraportti

Lähienergia nyt Flickrissä!

Lähienergiaan liittyviä kuvia ollaan ryhdytty keräämään Flickriin. Kaikki kuvat ovat Creative Commons-oikeuksien alla, mikä tarkoittaa niiden olevan vapaata riistaa kaikkien halukkaiden hyödynnettäväksi. Toisin sanoen, niiden käyttäminen, levittäminen ja muokkaaminen on jopa suotavaa! Mikäli sinulla on asiaankuuluvaa kuvamateriaalia ja haluasit ne yleiseen jakoon asiamme edistämiseksi, ota toki yhteyttä.