Lähienergialiiton lausunto: luonnos valtioneuvoston asetukseksi sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022–2025

Viite: VN/17669/2021

Luonnos valtioneuvoston asetukseksi sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022–2025

Suomen lähienergialiitto kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto luonnokseen valtioneuvoston asetukseksi.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta, sekä helpottaa uusien palveluiden syntymistä ja uusien toimijoiden tuloa energiamarkkinoille. Taloudellinen tuki liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien tankkaus- ja latausinfran rakentamiseen on tehokas tapa vähentää liikenteen fossiilisen energian käyttöä ja siten vähentää liikenteen päästöjä.

Suomen Lähienergialiiton kannattaa valtioneuvoston luonnosta asetukseksi.

Lähienergialiitto haluaa erikseen lausua seuraavaa

• jotta varmistetaan hankkeisiin soveltuvien tonttien hankinta, ehdotamme että vaatimus enintään kilometrin päässä TEN-T-asetuksen mukaisesta maantiestä laajennetaan kymmeneen kilometriin
  • perustelumuistiossa ja asetusluonnoksessa käytetään termiä “tasavirtalatausteho”. Teknologianeutraliteetin ja asetuksen yhtenäisen ja johdonmukaisen esityksen kannalta ehdotamme, että käytetään termiä “latausteho”
  • perus- eli normaalitehoisia latauspisteitä sisältäville investointihankkeille ei asetusluonnoksessa esitetä tukea tälle kaudelle. Perustehoisella latauksella on kuitenkin merkittävä suuritehoista latausta täydentävä rooli julkisen latauksen infrastruktuurissa. Esimerkiksi liityntäpysäköinnissä tarvitaan suuria määriä investoinniltaan ja käyttökustannuksiltaan edullisia latauspisteitä, joiden lataustehon ei tarvitse olla suuri pitkän pysäköintiajan ansiosta. Yritysten, kuntien ja muiden yhteisöjen asiointipysäköintikohteissa on vastaava tilanne. Yhden tai muutaman suuritehoisen latauspisteen sijasta tarvittaisiin suurempi määrä normaalitehoisia latauspisteitä. Tällaiset hankkeet eivät juuri toteudu markkinaehtoisesti. Sopivalla tuella helpotettaisiin positiivisten investointipäätösten syntymistä ja edistettäisiin monipuolisen sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittymistä.
  • koska suunnitteilla on biokaasuntankkausasemia, joissa on tarjolla sekä paineistettua että nesteytettyä biokaasua, pitäisi tukea myöntää myös näiden rakentamiseen. Tämän tyyppiset asemat ovat kustannustehokkaampia rakentaa ja näin ollen niin tukeminen on myös tukeen budjetoitujen rahojen tehokkaampaa käyttöä. Ehdotamme, että tuen saamisen edellytyksiin ja tarjousten vertailuun lisätään mahdollisuus tähän ja että niiden vertailuluku on pienempi kuin ainoastaan ryhmään 3 tai 4 kuuluvan hankkeen.
  • koska raskaan liikenteen päästövähennysten lisääminen on tärkeää, ehdotamme, että ryhmän 3 hankkeiden tarjousten vertailuun lisätään kriteeri, joka pienentää raskaille ajoneuvoille tarkoitettujen tankkausasemien vertailulukua.

Lähienergialiitto kannattaa uusiutuvan energian liikennekäyttöä lisääviä toimenpiteitä, joita tämä valtioneuvoston luonnos asetukseksi edistää. Päästövähennyksien lisäksi vaihtotaseemme paranee, kun fossiilista tuontienergiaa korvataan lähienergialla.

Jukka Poika & DJ Stormy esiintyy Lähienergiatorilla 22.5.

Lähienergiatorin 22.5. ohjelmassa on myös Jukka Poika & DJ Stormyn keikka.   Lähienergiatoria odotellessa voit vaikka kuunnella Jukka Pojan uuden kappaleen.