Lähienergialiiton lausunto: Luonnos Verohallinnon ohjeeksi tuulivoima- ja aurinkovoimalaitosten verotuksesta

Viite: VH/4948/00.01.00/2021

Suomen lähienergialiitto kiittää Verohallintoa mahdollisuudesta antaa lausunto luonnokseen Verohallinnon ohjeeksi tuulivoima- ja aurinkovoimalaitosten verotuksesta.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta sekä varmistaa että hajautetun uusiutuvan energian investointiympäristö on mahdollisimman vakaa ja ennustettava.

Lähienergialiitto haluaa erikseen lausua:

• Suomen tavoite saavuttaa hiilineutraalius 2035 mennessä vaatii merkittävän määrän lisää uusiutuvan sähkön tuotantokapasiteetin rakentamista. Tuuli- ja aurinkovoimalla on tässä tärkeä rooli ja sen Suomen hallitus on tunnustanut hallitusohjelmassaan. Nyt lausuntokierroksen kohteena olevassa luonnoksessa on kohtia, jotka eivät tue tarvittavien investointien toteutumista:
    • nyt ehdotetut lisäykset kiinteistöveropohjan laajuuteen muuttavat sekä jo päätettyjen että suunnitteluvaiheessa olevien investointien kannattavuuslaskelmia merkittäväksi. Esimerkkeinä voi mainita uudet linjaukset siitä, miten työmaan käyttö- ja rakentamiskustannukset lasketaan jälleenhankinta-arvoon sekä se, että rakennusten viereen asennettuja aurinkopaneeleja ei tulkita irtaimeksi omaisuudeksi – vaan rakennelmaksi. Lisäksi pidämme epäkohtana sitä, että ohjeessa ei selkeästi linjata, että tuulivoimahankkeissa rakentamisen sääpäivien kustannusta ei sisällytetä jälleenhankinta-arvoon.
  • Ohjeessa ei erikseen mainita voimalaitoksia, joissa on sekä tuulivoimalaitos että aurinkosähkövoimalaitos. Näissä tapauksissa ohjeen soveltaminen ei ole yksiselitteistä, joten on toivottavaa että niiden osalta lisätään ohjeistukseen oma kohta.
  • Ohjeessa kuvattu erottelu aurinkopaneelien asennustavassa rakennuksen seinälle/katolle vs. maaperä ja sen vaikutus kiinteistöveron määräytymiseen ei ole mielestämme oikeudenmukainen.
  • Suomi hiilineutraali 2035 mennessä -tavoitteen saavuttamisen kannalta erittäin merkittävä tekijä on lämmityksen päästöjen vähentäminen. Ohjeessa käytetyt termit “aurinkovoimalaitos” ja “paneelit” viittaavat aurinkosähköön, jolloin syntyy epäselvyys siitä, miten aurinkolämpöjärjestelmiä – ja erityisesti aurinko(lämpö)keräinkenttää – kohdellaan kiinteistöverotuksessa. Nyt tulkintamme on, ettei aurinko(lämpö)keräinkenttä kuulu kiinteistöveron piiriin. Jos tulkitsemme on oikea, ehdotamme että ohjeeseen lisätään selvyyden vuoksi lause “aurinkolämpöjärjestelmät ja aurinkokeräinkenttä ei kuulu kiinteistöveron piiriin.”

Lähienergialiitto kannattaa hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa ja uusien toimijoiden markkinoille tuloa edistäviä toimenpiteitä. Se onnistuu parantamalla investointiympäristön ennustettavuutta.

Tuulivoima- ja aurinkovoimalaitokset verotuksessa (julkaistu 17.3.2022)

voitto

Sähkön pientuotannon netotus ja hyvityslaskenta tarjolla kaikkialla Suomessa

Vuoden 2021 alusta tuli voimaan lakimuutos, joka mahdollisti sähkön pientuotannon netotuksen, kiinteistön sisäisen energiayhteisön perustamisen ja hyvityslaskentapalvelun. Vuoden 2022 loppuun asti näiden saatavuus vaihteli jakeluverkkoyhtiöittäin, mutta vuoden 2023 alusta lähtien ne ovat tarjolla kaikkialla Suomessa sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetyn tiedonvaihdonjärjestelmän (datahub) palveluina. Pitkään toivottu ja odotettu ”tunnin sisäinen netotus” toteutuu, jolloin pientuotannon arvon voi hyödyntää täysin […]