Lähienergialiiton lausunto: sektori-Integraatiotyöryhmän väliraportti

Viite:  VN/14917/2020

Sektori-Integraatiotyöryhmän väliraportti

Suomen Lähienergialiitto kiittää Työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta osallistua sektori-integraatioryhmän työhön ja antaa lausunto väliraportin sisällöstä.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Lähienergialiiton näkökulmasta työryhmän väliraportin sisältö kuvaa kokonaisuutena sektori-integraation mahdollisuuksia ja haasteita erittäin hyvin ja kattavasti.

Lähienergialiitto haluaa erikseen lausua:

• kappaleen 17.1 alun lause ”Esimerkiksi kaukolämmön puolella tällaista vertailua tehtäessä kysyntäjousto häviää taloudellisessa kannattavuudessa yksinkertaiselle lämpöakulle.” on syytä korvata lauseella ”Esimerkiksi kaukolämmön puolella tällaista vertailua tehtäessä kysyntäjousto on järkevä vaihtoehto yksinkertaiselle lämpöakulle”. Muutosehdotuksen taustalla on se, että tuoreimpien tietojen perusteella kysyntäjoustolla toteutettu kaukolämmön lämpöakku on edullisempi kuin lämpöakku ja lisäksi investoinnit eivät synny alussa.
  • Lähienergialiiton mielestä erillislämmöntuotannolla on merkittävä ja yhä kasvava rooli Suomen energiantuotannossa – jo lämpöpumput tuottavat vuodessa 12 TWh Suomen 80 TWh:n lämpöenergiasta ja ne käyttävät vuodessa 3 – 4 TWh sähköä. Väliraportissa sen rooli sektori-integraatiossa on mielestämme jätetty vähäiseksi ja ehdotamme, että työn jatkuessa asioita tarkastellaan myös erillislämmöntuotannon näkökulmasta. Lisäksi haluamme korjata väitteen “Kiinteistökohtaiset lämpöpumput lisäävät usein sähkön kysyntää sähkön huippukysyntätilanteissa ja ovat siinä mielessä järjestelmän kannalta haastavia”. Sulpun teettämä selvitys pientalojen osalta osoittaa väitteen vääräksi https://www.sulpu.fi/documents/184029/0/Lämpöpumppujen%20vaikutukset%20sähkötehon%20tarpeeseen%20-%20Loppuraportti%20FINAL%204-2017%20%28ID%2029764%29.pdf
  • Lähienergialiitto haluaa painottaa lämpöpumppujen merkittävää roolia energian kulutuspään kysyntäjouston, lämmön varastoinnin, ja huipputehon hallinnan mahdollistavana, kypsänä teknologiana. Lämpöpumput toteuttavat sektori-integraatiota erityisesti sähkön ja lämmön välillä.
  • Lähienergialiitto yhtyy raportin useassa kohdassa esitettyyn huomioon tarpeeseen saada energiaverotuksen ennakoitavuus paremmaksi ja että eri teknologioiden kehitysvaihe otetaan myös huomioon. Jotta verotus ohjaa energiainvestoinnit puhtaisiin ratkaisuihin, on erityisen tärkeää saada pitkäjänteiset ratkaisut mm. biokaasun verokäsittelyyn ja lämpölaitosten (sisältäen lämpöpumput, kiertovesipumput, sähkövastukset ja sähkökattilat) siirtämiseksi alempaan sähköveroluokkaan.

Lähienergialiitto kannattaa energiajärjestelmän uudistamista kokonaisuutena, jota tämä työryhmän väliraportti edistää. Tämän tyyppisillä toimenpiteillä kehitetään Suomelle energiatehokasta, puhtaaseen energiaan pohjautuvaa energiajärjestelmää. Näin toimien synnytetään Suomeen uusia energia-alan palveluita, ja teknologioita. Vienti pitää Suomen puhtaan energian edelläkävijä brändiä yllä. Parantamalla vientiin tähtäävien puhtaan energian yritysten toimintaedellytyksiä, pitää muistaa että vienti on yritysten kasvun tärkeä tekijä ja tehokkain tapa lisätä työllisyyttä.

St1 deep heat Otaniemi

Turku Energia hakee toimenpidelupaa geotermistä laitosta varten porattaville lämpökaivoille

Turku Energia hakee yhteistyössä Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n kanssa toimenpidelupaa kahdelle Koroisten alueelle, Koroisten sähköaseman välittömään läheisyyteen porattavalle noin 7000 metriä syvälle lämpökaivolle geotermistä laitosta varten. Turku Energia laati geotermisen laitoksen rakentamisesta Turkuun aiesopimuksen energiayhtiö St1:n kanssa vuonna 2016. Lopullinen päätös laitoksen rakentamisesta Turkuun tehdään Espoossa meneillään olevan St1:n pilottihankkeen käyttöönoton jälkeen. Laitoksessa tuotettu geoterminen […]