Lähienergialiiton lausunto TEM älyverkkotyöryhmän loppuraporttiin

Viite: TEM/1079/00.04.01/2016

Lähienergialiiton lausunto TEM älyverkkotyöryhmän loppuraporttiin

Suomen Lähienergialiitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto työryhmän loppuraporttiin.

Lähienergialiiton toiminnan painopisteitä ovat tehdä uusiutuvan energian hyödyntämisestä ja älykkäästä energian käytöstä Suomessa mahdollisimman vaivatonta, sekä auttaa alan yrityksiä kasvamaan ja parantamaan kannattavuutta. Nämä ovat johdettu tavoitteesta hillitä ilmastonmuutosta puhdistamalla energiajärjestelmä päästöistä.

Lähienergialiitto mielestä älyverkkotyöryhmälle asetettu tavoite on erittäin hyvä ja kannatettava. Älyverkkotyöryhmän työskentelyyn osallistuminen on ollut hyvin mielekästä ja käsitellyt aiheet olleet tavoitteen kannalta hyvin valittuja. Lähes kaikki älyverkkotyöryhmän tekemät ehdotukset ovat yhteensopivia Lähienergialiiton toiminnan tavoitteiden ja keinojen kanssa.

Sähkömarkkinoiden luonne huomioiden, työryhmän ehdotusten painottuminen kilpailun, markkinaehtoinen toiminnan edistämiseen on erittäin kannatettava lähestymistapa.

Sähkömarkkinoiden avaaminen uusille toimijoille on tärkeää

Loppuraportissa käsitellyt aggregaattorit ja energiayhteisöt ovat merkittäviä energiamurrosta kiihdyttäviä, uusia toimijoita. Lähienergialiitto kannattaa työryhmän aggregaattoreihin liittyviä ehdotuksia. Aggregaattoreille ehdotettu tasevastuu on kaikkien osapuolien näkökulmasta reilu ja oikeudenmukainen. Tällä varmistetaan myös se, että aggregaattorit osallistuvat sähköjärjestelmän tasapainottamiseen sen kaikilla tasoilla.

Energiayhteisöjen osalta erityisesti kiinteistön sisäinen energiayhteisö on määritelty hyvin. Huomioiden taloyhtiöiden huomattava potentiaali hajautetussa sähköntuotannossa, Lähienergialiitto odotti konkreettisempia toimenpiteitä, joilla kiinteistöjen sisäinen energiayhteisö saadaan määriteltyä lainsäädäntöön. Toteutus on helposti ja nopeasti toteutettavissa hyvityslaskentamallilla, jonka toteutukseen tarvittavat muutokset löytyvät Finsolar-hankkeen sivuilta. Tarvittavan ohjelmistopalvelu on toteutettavissa hyvinkin nopeasti, mutta se vaatii muutoksen lainsäädäntöön.

Kiinteistörajat ylittävä ja hajautettu energiayhteisö ovat kannatettavia ehdotuksia, joiden osalta hyvityslaskentamallin soveltuvuutta on tarkasteltava lisää. Erityisesti kiinteistörajan ylittävän energiayhteisön osalta on vältettävä rinnakkaisten jakeluverkkojen rakentamista.

Ehdotettu vähittäismarkkinamalli ei juurikaan muuta nykyistä tilannetta kuluttajan näkökulmasta

Lähienergialiitto kannattaa työryhmän ehdotusta, että kaikki sähkön laskutukseen tarvittavat mittaustiedot sijaitsevat keskitetyssä tietokannassa (datahub) ja että ne ovat kaikkien sähkönmyyjien käytettävissä. Lähienergialiitto katsoo, ettei ehdotettu vapaaehtoisuuteen pohjautuva yhden sähkölaskun mallin ole riittävä. Samoin ehdotus, että asiakkaiden on jatkossakin tehtävä erillinen sähkönsiirtosopimus ei ole perusteltu.

Jotta Suomen käyttämä vähittäismarkkinamalli olisi mahdollisimman yhteensopiva muiden Pohjoismaiden kesken, tarjoaisi kuluttajille lisäarvoa ja helppoutta, sekä keventäisi koko Suomen sähköjärjestelmän kustannuksia, pitää yhden sähkösopimuksen (siirto ja energia, osto ja pientuotanto), yhden laskun ja yhden yhteydenottopisteen olla oletuksena kuluttajien tekemissä sähkösopimuksissa.

Näin toimien sähkömarkkinaosapuolet pääsevät keskittymään omien ydintoimintojen kehittämiseen, parantamaan tuottavuutta ja kuluttajat pystyvät tekemään tasapuolisen vertailun eri sähkönmyyjien kesken. Lisäksi haastateltujen energiayhtiöiden mukaan asiakkaat toivovat yhden laskun mallia.

Sähkön hinnoittelua on käsitelty ainoastaan yksittäisten hintakomponenttien näkökulmasta

Lähienergialiitto lähtee siitä, että sähkön hinnan pitää ohjata sähköntuotantoa päästöjen vähentämiseen ja sähkönkulutusta mahdollisimman energiatehokkaaksi sekä tukea sähköjärjestelmän tasapainoa. Lisäksi sähkönkuluttajien on koettava hinnoittelu oikeudenmukaisena ja tasa-arvoisena.

Sähkön hintakomponenttien osalta tärkeintä on niiden yhteinen ohjausvaikutus: kaikkien tulee ohjata samaan suuntaan ja edellä kuvattuja tavoitteita kohti. Yksittäisen hintakomponentin muutoksissa on aina arvioitava, että sähkön hinta kokonaisuutena ohjaa voimakkaammin kohti tavoitteita, eikä suinkaan vähennä muiden hintakomponenttien ohjausvaikutusta.

Loppuraportissa ehdotetut ehdotukset tehoon liittyvästä siirtohinnoitteluista ja suhteellisesta sähköverosta ovat käsitelty erillisinä hintakomponentteina, eikä ehdotusten yhteisvaikutusta ole arvioitu sähköntuotannon päästöjen vähentämisen näkökulmasta. Sähkön hintakomponenttien osalta on aina arvioitava niiden yhteisvaikutus kappaleen alussa kuvattujen tavoitteiden toteutumisen kannalta.

Älykäs sähköverkko syntyy kustannustehokkaasti mahdollistavan säätelyn ja kilpaillun markkinan yhdistelmällä

Työryhmän ehdotus, että jakeluverkkoyhtiöiden toteuttamasta kuormanohjauksesta luovutaan on oikea ja Lähienergialiitto yhtyy sen perusteluihin. Tämä ehdotus kehittää sähkömarkkinaa lisäämällä kilpailtua toiminnan osuutta.

Tehdyn ehdotuksen kanssa täysin ristiriitainen ja markkinoiden toimintaa estävä ehdotus sen sijaan on “kuormanohjaustoiminnallisuus pakolliseksi toiminnallisuudeksi seuraavan sukupolven älymittareihin” (kuluttajat, joilla merkittäviä ohjattavia kuormia). Lisäksi tähän ehdotukseen liitetty “verkkoyhtiöiden luoma rajapinta kuormanohjaustoiminnallisuuteen” on turha ja vanhanaikainen ratkaisu. Olemme maailman kärkeä älykkään ohjauksen teknologioissa, nyt vanhanaikaista teknologiaa halutaan tukea regulaatiolla ja ehkäistä markkinan kehittyminen aidon kilpailun kautta. Älykäs sähköverkko ja kustannustehokas kuormanohjaus on hajautettu, ei keskitetysti ohjattava. Keskitetyn ohjauksen piiriin ei voi asiakkaan viihtyvyyttä vaarantamatta kytkeä edes vesivaraajaa.

Lähienergialiitto kannattaa energiajärjestelmää uudistavia toimenpiteitä, joita tämän loppuraportin ehdotukset edustavat. Näihin ehdotuksiin perustuvilla toimenpiteillä vähennetään energiajärjestelmän riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, vähennetään energiantuotannon päästöjä ja synnytetään uutta puhtaan energian liiketoimintaa. Älyverkkotyöryhmän käynnistämää vuoropuhelua ja yhteiskehittelyä on erittäin kannatettavaa jatkaa.

toiminnanjohtaja Tapio Tuomi, tapio@lahienergia.org, 040-568 7351
puheenjohtaja Tarja Hellstén, tarja.hellsten@lahienergia.org, puh. 050 390 3300

Lähienergialiiton eriävä mielipide TEM älyverkkotyöryhmän loppuraporttiin

TEM Älyverkkotyöryhmän loppuraportti