Lähienergialiiton lausunto: vahvistuspäätösluonnos sähkön kantaverkkotoiminnan hinnoittelun kohtuullisuuden valvontamenetelmiksi valvontajaksoilla 2024 – 2027 ja 2028 – 2031

Dnro 3172/040300/2023

Kuuleminen vahvistuspäätösluonnoksesta sähkön kantaverkkotoiminnan hinnoittelun kohtuullisuuden valvontamenetelmiksi valvontajaksoilla 2024 – 2027 ja 2028 – 2031

Suomen Lähienergialiitto kiittää Energiavirastoa mahdollisuudesta antaa lausunto.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta, sekä helpottaa uusien palveluiden syntymistä ja uusien toimijoiden tuloa energiamarkkinoille. Tämän edellytys on jatkuvat investoinnit Suomen energiainfrastruktuuriin, jotta puhtaan energian kasvava käyttö toteutuu kokonaisuuden kannalta mahdollisimman kustannustehokkaasti. Investointien toteutumisen edellytys on, että sääntely ne mahdollistaa ja että sekä sääntely että investointiympäristö ovat vakaita ja ennustettavia.

Yhteenvetona Lähienergialiitto toteaa, että luonnokseen tehdyt muutokset edellisen lausuntokierroksen lausuntojen perusteella eivät ole riittäviä tavoitteidemme saavuttamisessa. Suomeen suunnitellut suuret investoinnit uusiutuvan energian tuotantoon ja puhtaan energian hyödyntämiseen voivat jäädä pelkiksi suunnitelmiksi.

Tällä hetkellä Suomen sähköverkot ovat moneen Euroopan maahan nähden valmiimmat vastaamaan energiamurrokseen. Tämä kilpailuetu on säilytettävä, jotta Suomi menestyy kilpailussa muiden maiden kanssa. Hajautetun uusiutuvan energian tuotantokapasiteetin kasvu ja energiamurroksen edellyttämät teolliset investoinnit vaativat jatkuvia uusia investointeja sähköverkkoon. Luonnoksessa ehdotettu valvontamalli – tässä lausunnossa kiinnitämme huomion erityisesti verkko-omaisuuden arvon määrittämiseen – toteutuessaan aiheuttaa erittäin negatiivisen vaikutuksen Suomen kilpailukyvylle ja suunniteltujen puhtaan energian investointien toteutumiselle. Vaikutusarvioiden perusteella verkkoyhtiöiden tulot eivät riitä vaadittavien investointien rahoittamiseen.

Lähienergialiitto toivoo, että kaikki energiajärjestelmän rakentamiseen, kehittämiseen ja valvontaan osallistuvat osapuolet – joillakin jopa lakisääteinen tehtävä – tekevät kaikkensa uusiutuvan energian kasvun mahdollistavien investointien edistämiseksi. Nyt lausunnon kohteena oleva luonnos ei toteuta tätä, vaan voimaan tullessaan heikentää Suomen mahdollisuuksia hyötyä energiamurroksesta ja tekee hallitusohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden täyttämisen hyvin vaikeaksi. Suomeen suunnitellut suuret investoinnit uusiutuvan energian tuotantoon ja puhtaan energian hyödyntämiseen uhkaavat jäädä pelkiksi suunnitelmiksi.

Savosolar on allekirjoittanut lopullisen toimitussopimuksen newHeat SAS -yhtiön kanssa

Savo-Solar ja newHeat SAS ovat allekirjoittaneet sopimuksen Ranskan suurimman aurinkolämpöjärjestelmän toimittamisesta. Sopimuksen arvo on yli 2 miljoonaa euroa ja aurinkokeräinkentän toimituksen on määrä tapahtua kesällä 2018. Sopimus astuu voimaan ja toimitukset voivat käynnistyä sen jälkeen kun newHeat on saanut tarvittavat hyväksynnät ja sitoumukset. Tämän odotetaan tapahtuvan huhtikuun 2018 loppuun mennessä (Hyväksynnät saatiin 26.6.2018) (lisäys 10.5.2019: […]