Lähienergialiiton lausunto: Valtioneuvoston asetus energiatuen myöntämisen yleisistä ehdoista vuosina 2023-2027 annetun asetuksen muuttamisesta

Viite: VN/22730/2023

Suomen Lähienergialiitto kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto.

Energiatehokkuuden parantamiseen ja uusiutuvaan energiaan tehtävät investoinnit perustuvat pitkältä ennakoitavaan investointiympäristöön. Vuodesta 2013 lähtien voimassa ollut energiatuki on toiminut juuri noin ja se on mahdollistanut miljardien eurojen investoinnit. Näiden investointien avulla Suomi on saavuttanut ja ylittänyt uusiutuvan energian määrän kasvun ja energiatehokkuuden parantamistavoitteet. Asetus itsessään täyttää tämän tavoitteen, mutta kun huomioidaan hallituksen budjettiehdotus energiatuesta vuosille 2024-2027, tuloksena syntyy investoinneille tempoileva toimintaympäristö.

Lähienergialiitto pitää hyvänä asetuksessa esitettyjä tarkennuksia ja laajennuksia tuen piiriin kuuluvista hankkeista.

Lähienergialiiton mielestä näihin Lähienergialiiton kannalta tärkeisiin asioihin ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota:

• Suomessa asuu yli 2,5 miljoonaa kansalaista noin 80 000 taloyhtiössä. Ja jälleen nämä luonnolliset energiayhteisöt – asunto-osakeyhtiöt – ovat ainoana ryhmänä jäämässä tuen ulkopuolelle. Energiapolitiikan retoriikassa kuluttajat – asumismuodosta riippumatta – on nostettu keskiöön, mutta toimenpiteiden tasolla suuri joukko heistä on jätetty tukien ulkopuolelle. Energiajärjestelmän puhdistamisessa tarvitaan kaikkien panosta, myös asunto-osakeyhtiöiden ja niiden osakkaiden. Koska haittaverotuksen korotukset ovat riittämättömät, haitallisten yritystukien karsiminen ei etene riittävän nopeasti, on perusteltua käyttää energiatukea puhtaan energian investointien kiihdyttämisessä. Lähienergialiitto ehdottaa, että asunto-osakeyhtiöiden rooli energia- ja ilmastostrategian toteutuksessa otetaan laaja-alaisen työryhmän käsiteltäväksi, jotta saadaan kokonaisuuden kannalta oikeudenmukainen, työllisyyttä lisäävä ja energiajärjestelmää puhdistava vaikutus maksimoitua. Lähienergialiitto on valmis osallistumaan käynnistettävän työryhmän toimintaan.

Lähienergialiitto kannattaa hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa ja uusien teknologioiden markkinoille tuloa edistäviä toimenpiteitä. Vienti pitää Suomen puhtaan energian edelläkävijä brändiä yllä. Vientiin tähtäävien puhtaan energian yritysten toimintaedellytyksiä parannetaan investointimahdollisuuksia lisäämällä.

Lausuntopyynnön aineisto lausuntopalvelu.fi-sivustolla.

lämpöpumppuja varaajia talotekniikkaa

Lämpöpumppujen ja konesalien käyttämä sähkö sähköveron alempaan veroluokkaan

Verohallinto järjesti 9.12.2021 infotilaisuuden energiaverotuksen muutoksista. Tämän kirjoituksen pohjana on tilaisuudessa  käytetyt esitykset. Tausta lakimuutoksille löytyy Marinin hallituksen hallitusohjelman kirjauksista ja kehysriihessä 2021 sovitut asiat. Lakimuutokset ovat: Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (1260/2021) muuttuu 1.1.2022 lukien ja muutoksista annettu hallituksen esitys 212/2021 vp (biokaasu, lämpöpumput ja konesalit).   Verohallinnon 13.6.2022 julkaisema energiavero-ohje Lämpöpumppujen sähköverotus […]