Lähienergialiiton lausunto: Valtioneuvoston asetus sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022-2025 annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Viite: VN/14010/2024

Suomen Lähienergialiitto kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto.

Lähienergialiiton mielestä asetuksessa on hyvää, että raskaan liikenteen sähköistymistä tuetaan. Samalla on kuitenkin valitettavaa , että biokaasun infrastruktuurituki päättyy. Ehdotettu tarjouskilpailuun perustuva tuki on osoittautunut toimivaksi ja on siksi edelleenkin kannatettava ratkaisu. Lähienergialiitto haluaa huomauttaa, että jotta suuritehoiset latauskentät (ydinverkko 3,6 MW ja kattava verkko 1,5 MW) voisivat yleistyä, sähköverkkoyhtiöiden tulee pystyä tarjoamaan vaadittavat liittymät verkkoihinsa . Valtioneuvoston tulee osaltaan varmistaa tämä.

Lausuntopyynnössä esitetty kysymys: “Pyydämme lausunnoissa näkemystä erityisesti siihen, miten käytettävissä oleva tukimäärä tulisi jakaa eri hankkeita (kattavan verkon latauskentät, ydinverkon latauskentät sekä vetytankkausasemat) varten, jotta parhaiten saavutettaisiin AFIR-asetuksen tavoitteet ja toisaalta saataisiin vaihtoehtoiset käyttövoimat lisääntymään raskaassa liikenteessä. Vuodelle 2024 on käytettävissä yhteensä 10 miljoonaa euroa.

Lähienergialiiton ehdotus on, että koko tukimäärä varataan latauskenttien rakentamiseen:

• tukisummasta 75% varataan TEN-T kattavan verkon varrelle sijoitettaviin latauskenttiin ja
  • 25% TEN-T ydinverkon varrelle sijoitettaviin latauskenttiin.

Perusteluna ehdotukseen on – huomioiden asetuksen voimassaolon, että tehokkain tapa edistää raskaan liikenteen päästövähennyksiä on käynnistää raskaan liikenteen latausinfran rakentaminen.

raha kannattavuus

Uudesta lainatakausohjelmasta vauhtia pk-yritysten, kotitalouksien ja asunto-osakeyhtiöiden puhtaan teknologian investointeihin sekä energiatehokkuusremontteihin

Valtioneuvosto on hyväksynyt Suomen osallistumisen 700 miljoonan euron pk-yritysten, kotitalouksien ja asunto-osakeyhtiöiden InvestEU-takausohjelmaan, jolla edistetään investointeja puhtaan teknologian ratkaisuihin. Suomi sijoittaa 100 miljoonaa euroa Euroopan investointirahaston (EIR) Sustainability Guarantee -tuotteeseen, joka on rahoituslaitosten kautta välitettävä takausohjelma. Vipuvaikutuksen Suomen sijoittamalle rahoitusosuudelle arvioidaan olevan seitsenkertainen.   Takausmallilla rahoitusta voidaan kohdentaa esimerkiksi investointeihin, joilla parannetaan rakennusten energiatehokkuutta. Lisäksi […]