Lähienergialiiton lausunto: Vesilain tarkistaminen – työryhmän mietintö

Viite: VN/335/2019

Vesilain tarkistaminen; työryhmän mietintö

Suomen Lähienergialiitto kiittää oikeusministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta, sekä helpottaa uusien palveluiden syntymistä ja uusien toimijoiden tuloa energiamarkkinoille. Hiilineutraali Suomi 2035 tavoitteen toteutuminen vaatii laaja-alaisia ja suuria investointeja kaiken tyyppiseen uusiutuvan energian tuotantomuotoihin ja energiatehokkuuden parantamiseen. Näiden investointien toteutuminen vaatii ennakoitavan investointiympäristön. Lausunnon kohteena oleva mietintö ei tue tämän edellytyksen toteutumista.

Lähienergialiitto pitää hyvänä mietinnössä esitettyjä näkökohtia:

• Marinin hallituksen hallitusohjelman tavoite elvyttää kansallisia vaelluskalakantoja ja sen taustalla oleva hallitusohjelman tavoitte pysäyttää luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen ovat kummatkin kannatettavia.

• nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa energiatuotannon omavaraisuuden varmistaminen ja monipuolisen tuotantoportfolion ylläpito ovat ensisijaisen tärkeitä. Tämän toteutumisen vaatii kaikkien uusiutuvan energian tuotantomuotojen tasapuolisen kohtelun.
  • mietintö jättää huomioimatta pienvesivoimaloiden omistajien varsin suuren joukon, heidän mahdollisuudet ja resurssit tasapuoliseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun mietinnössä ehdotettuihin menettelyihin.
  • mietinnön sisältö jättää viranomaisille liian laajan tulkintamahdollisuuden. Perusedellytys pitää olla, että riippumatta voimalan sijainnista prosessin lopputulos on aina sama. Nyt ehdotettu mietintö sisältää suuren riskin, että edellä mainittu ei toteudu.
  • näemme erittäin huolestuttavana tilanteen, jossa voimassa olevaa vesilupaa halutaan muuttaa yksipuolisesti. Tämä sotii vastoin yleistä oikeudenmukaisuuden tunnetta sekä mahdollisesti rikkoo perustuslain suomaa omaisuuden suojaa.

Lähienergialiitto ei kannata mietinnössä ehdotettuja muutoksia, jotka liittyvät pienvesivoimaan. Lähienergialiitto kannattaa hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa ja uusien teknologioiden markkinoille tuloa edistäviä toimenpiteitä. Vienti pitää Suomen puhtaan energian edelläkävijä brändiä yllä. Vientiin tähtäävien puhtaan energian yritysten toimintaedellytyksiä parannetaan investointimahdollisuuksia lisäämällä.

Lausuntopyynnön materiaalit lausuntopalvelu.fi-palvelussa.

Lähienergialiitto järjesti Lähienergiatori-tapahtuman 22.5. Helsingin Narinkkatorilla

Lähienergiatori-tapahtuma: Uusiutuvan energian alalla tehdään nyt ennätyksiä Uusiutuva energia on nousemassa Suomen tärkeimmäksi energian lähteeksi uusien innovaatioiden ja investointien ansiosta. Konkreettisia esimerkkejä viimeaikaisista ennätyksistä on kaikissa uusiutuvan energian muodoissa.   Lämpöpumput ja aurinkoenergia ovat yhä yleisemmin osa rakennusten energiajärjestelmiä. Lämpöpumppuinvestoinnit ovat pysyneet yli 400 miljoonan euron tasolla. Suomen suurimman aurinkovoimalan kokoennätys kolminkertaistuu, kun Helen rakentaa […]