Suomen Lähienergialiiton lausunto: Valtioneuvoston asetus uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Viite: TEM/1031/03.01.02/2018

Suomen Lähienergialiiton lausunto

Suomen Lähienergialiitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto valtioneuvoston asetukseen.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Tavoitteen toteutumisen kannalta on erittäin tärkeää, että hallitus tukee puhtaan energian yritysten liiketoimintaedellytyksiä ja sitä kautta lisää työllisyyttä, sekä auttaa Suomea saavuttamaan Pariisin ilmastotavoitteet.

Lähienergialiiton mielestä tuotantotukilain määrätietoinen voimaansaattaminen oli kunnioitettava suoritus ja se lisää Suomen uusiutuvan sähkön tuotantoa. Lähienergialiitto toivoo, että lain varsin myöhäisestä voimaantulosta huolimatta, tämän valtioneuvoston asetuksen avulla voidaan ensimmäisen kilpailutuskierros järjestää jo syksyn 2018 aikana.

• Asetuksessa on huomioita vaatimuksessa rakennusluvan voimassaolosta, että rakennusluvalle voi hakea hyvin helposti jatkoaikaa. Rakennusluvan tulee olla voimassa kilpailutuksen jälkeen 12 kk, jona aikana toimija ehtii hyvin käynnistää rakennustyöt ja tarvittaessa hakea luvalle jatkoajan niin, että voimalaitos saadaan valmiiksi ja voidaan liittää sähköverkkoon ennen ensimmäisen tariffijakson alkua.
  • Asetuksessa viitataan KTM:n asetukseen 309/2003 omakäyttölaitteista. Kyseisessä KTM:n asetuksessa ei ole huomioitu uusia nykyaikaisia voimalaitoksia kuten biokaasu- ja aurinkovoimalaitoksia omakäyttölaitteiden sähkön käytön määrittelyssä. Uudet biokaasulaitokset ovat ensisijaisesti ratkaisu jätehuoltoon, ravinnekierrätykseen ja päästöjen vähentämiseen, mutta toissijaisesti sähkön tuottamiseen. Tätä tukee myös KTM:n asetuksen 9§ “Jos omakäyttölaitteita käytetään merkittävästi muuhun kuin voimalaitoksen tarpeisiin, tulee niiden sähköenergian kulutus jakaa omakäytöksi ja muuksi kulutukseksi.” Lähienergialiitto esittää, että biokaasulaitoksien syötteiden käsittely- ja reaktoriyksikön omakäyttösähkö jätetään omakäyttösähkölaitteiden tulkinnan ulkopuolelle perustuen kyseisten laitosten merkittävään tehtävään ympäristöpäästöjen vähentämisessä.

Lähienergialiitto kannattaa uusiutuvan energian tuotantoa edistäviä toimenpiteitä, joita tämä valtioneuvoston asetus edustaa. Tämän tyyppisillä toimenpiteillä vähennetään energiajärjestelmän riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, vähennetään energiantuotannon päästöjä ja synnytetään uutta puhtaan energian liiketoimintaa.

Puheenjohtaja Tarja Hellsten, puh. 050 390 3300, tarja.hellsten(at)lahienergia.org

oulun energia oulujoki vesivoima

Oulun Energia panostaa voimakkaasti kiertotalouteen ja hiilineutraaliin energiantuotantoon

Ensimmäinen ja suuri askel kiertotalouteen on otettu, kun Ruskon jätteiden lajittelulaitos aloittaa täysimittaisen tuotantonsa lokakuun puolivälissä. Jätteiden lajittelusta saadaan laadukasta kierrätyspolttoainetta marraskuussa avattavaan Oulun Energian Laanilan biovoimalaitokseen. Lajitteluprosessissa erotellaan myös kierrätyskelpoisia materiaaleja, kuten muoveja, kuituja ja metalleja uudelleen hyödynnettäväksi.   Jätteiden lajittelulaitos edistää koko Pohjois-Suomen kierrätystavoitteita. ”Panostamme jätevirtojen hallintaan. Tavoitteenamme on olla Pohjois-Suomen johtava kiertotaloustoimija vuoteen […]