Lähienergialiiton lausunto: Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi

Viite: VN/2509/2021

Suomen lähienergialiitto kiittää valtiovarainministeriötä mahdollisuudesta antaa lausunto luonnokseen hallituksen esitykseksi eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Kokonaisuutena luonnos hallituksen esitykseksi on kannatettava.

Lähienergialiitto pitää hyvänä sitä, että

• laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta 2§ 5g-kohdan määritelmä tarjoaa uusien toimijoiden tulon lämmitysmarkkinoille, lisää kilpailua ja tuo kuluttajille lisää vaihtoehtoja.
  • laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta 2§:n kohdat 5f, 5h, 5i ja 5j ovat hyvin määritelty ja kuvaavat hyvin uusiutuvaa energiaa tuottavan lämpölaitoksen
  • konesalien sähköveron alennuksen laajentaminen nykyistä pienemmille konesaleille, joka mahdollistaa niiden sijoittumisen tasapuolisemmin ympäri Suomea.

Lähienergialiitto haluaa erikseen lausua:

• ehdotus biokaasun verotuksesta lämmityskäytössä ei toteuta budjettiriihen linjausta, että verotus kohdistetaan ainoastaan biokaasun liikennekäyttöön. Ehdotus siirtoverkkoon ja verolliseen jakeluverkkoon syötetyn biokaasun verottamisesta myös lämmitys- ja työkonekäytössä pitää muuttaa vastaamaan budjettiriihen linjausta. Lisäksi ehdotettu ratkaisu biokaasun verotuksesta asettaa biokaasun tuottajat ja käyttäjät eriarvoiseen asemaan, riippuen miten biokaasu on jaeltu.
  • mahdollisimman lähellä kulutusta tuotettu lämpö lämpöpumppujärjestelmä on hyötysuhteeltaan paras. Tällöin lämpöpumpulla tuotetaan matalampaa lämpötilaa ja näiden saada paras hyöty lämpöpumppujärjestelmä. Haluamme nostaa esille riskin, että lakimuutos saattaa kannustaa ja tukea toteuttamaan lämmöntuotantoa huonolla hyötysuhteella.
  • emme näe perusteita edellyttää vähintään 1 MW nimellislämpötehoa kaukolämpöverkon ulkopuolisilta lämpöpumpuilta. Meidän ehdotus on laskea vaatimus vähintään 100 kW nimellislämpötehon omaaviin lämpöpumppujärjestelmiin.

Lähienergialiitto kannattaa hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa ja uusien toimijoiden markkinoille tuloa edistäviä toimenpiteitä, joita tämä luonnos hallituksen esitykseksi edistää. Vienti pitää Suomen puhtaan energian edelläkävijä brändiä yllä. Vientiin tähtäävien puhtaan energian yritysten toimintaedellytyksiä parannetaan mahdollistavalla sääntelyllä.

Valtioneuvoston linna

Kestävän kehityksen toimikunta aloitti kautensa keskustelulla yhdenvertaisuudesta

Pääministeri Petteri Orpon puheenjohtama kestävän kehityksen toimikunta käsitteli kauden 2024-2027 ensimmäisessä kokouksessaan yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämistä kestävän kehityksen lähtökohtana. Toimikunnan uusi kokoonpano asetettiin valtioneuvoston yleisistunnossa 22.2.2024. Lähienergialiitto on nyt kolmatta kautta toimikunnassa mukana. Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja syrjimättömyys ovat YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelman Agenda2030:n ketään ei jätetä –periaatteen ytimessä ja onnistuneen kestävyysmurroksen edellytyksiä. Kestävän kehityksen […]