Suomen Lähienergialiiton lausunto: hallituksen esitys laeiksi sähkömarkkinalain, sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain ja Energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta

Viite: VN/6621/2019

Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi sähkömarkkinalain, sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain ja Energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta

Suomen Lähienergialiiton lausunto

Suomen Lähienergialiitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto luonnokseen hallituksen esitykseksi laeiksi sähkömarkkinalain, sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain ja Energiavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Energiamurros kasvattaa ja laajentaa sähkön roolia puhtaana energialähteenä. Erittäin tärkeää energiamurroksen nopealle läpiviennille on mahdollisimman laaja ja yleinen hyväksyttävyys, jonka varmistamisessa oikeudenmukainen ja kohtuullinen sähkönhinta on tärkeää. Hallituksen esitys sisältää kannatettavia ja tarpeellisia muutoksia, joilla varmistetaan Suomen sähkönjakeluinfrastruktuurin kustannustehokas kehittyminen, erityisesti sähkön kuluttajien näkökulmasta.

Toimitusvarmuusinvestointien toteutusajan pidentämien on kaikkien sähkönkäyttäjien etu

Lähienergialiitto kannattaa täytäntöönpanoajan pidentämistä vuoteen 2036 ja pitää hyvänä ehdotuksena pidentämisen kohdentamista vain niille jakeluverkonhaltijoille, joiden keskijänniteverkon maakaapelointiaste on ollut vuoden 2018 lopussa enintään 60 prosenttia. Professori Partasen selvityksen perusteluihin ja johtopäätöksiin on helppo yhtyä. Niistä on erityisesti nostettava esiin: laskelmat, joiden perusteella kokonaisinvestointien pienentyminen; ennenaikaisten korvausinvestointien vähentyminen sekä parempi mahdollisuus kehittyvien toimitusvarmuutta parantavien teknologioiden käyttöön. Älykäs sähköjärjestelmä tulee edellyttämään joustavan tuotannon rinnalle kulutuksen joustoa ja nykyistä parempia kyvykkyyksiä hyödyntää joustoa.

Jakeluverkon vakiokorvausten korotus niille jakeluverkonhaltijoille – joille ehdotetaan toteutusajan pidennys – on riittävä ja kohtuullinen kompensaatio sähkönkuluttajille.

Lähienergialiitto kannattaa ehdotusta pidentää alijäämän tasaus 8 vuodelle

Lähienergialiitto kannattaa ehdotusta pidentää alijäämän tasausajanjakson 8 vuoteen , koska tämä pienentää sähkön siirtohintojen korotuspaineita.

Lähienergialiitto kannattaa ehdotusta lisätä Energiaviraston valvontaa kehittämissuunnitelmien kustannustehokkuuden näkökulmasta. Tämä tarjoaa välineen, jolla kasvatetaan luottamusta siihen, että valitut toimitusvarmuutta parantavat keinot ovat sopivimmat kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Lähienergialiitto kannattaa hajautettua uusiutuvan energian tuotantoa edistäviä toimenpiteitä, joita tämä hallituksen esitys edustaa. Energiajärjestelmän sähköistymisen edellytys on toimiva ja älykäs sähköverkko, jota on kehitettävä kustannustehokkailla investoinneilla.

Lausuntopyyntö lausuntopyynto.fi-palvelussa.

BCDC Energia -tutkimushankkeen verkkosivut avattu

Juuri avattujen BCDC Energia -tutkimushankkeen verkkosivujen tehtävä on välittää tietoa ja tunnelmia tieteidenvälisen hankkeen tutkimus- ja kehitystyöstä. Sivuilta löytyy muun muassa koko hankkeen ja yksittäisten tutkimusryhmien esittelyt, tutkimustyön vaiheista kertovat uutiset sekä tutkijoiden persoonallisella otteella laatimat blogit. Seuraamalla verkkosivujen uutisointia päästään mukaan tieteen tekemiseen. Jatkossa verkkosivuilla kerrotaan esimerkiksi energiasää-ennusteen kehittämisestä.   Verkkosivutyöskentelyssä ovat olleet aktiivisesti […]