Suomen Lähienergialiiton lausunto – Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi sähkömarkkinalain muuttamisesta Ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (Ns. Datahubia koskevat lainsäädännön muutokset)

Viite: TEM/1561/03.01.01/2017, TEM046:00/2017

Suomen Lähienergialiiton lausunto

Suomen Lähienergialiitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esitykseen.

Suomen Lähienergialiiton tavoite on tehdä hajautetun uusiutuvan energian tuottamisesta ja hyödyntämisestä mahdollisimman vaivatonta. Tavoitteen toteutumisen kannalta on erittäin tärkeää, että lainsäädäntö tukee puhtaan energian yritysten liiketoimintaedellytyksiä ja sitä kautta lisää työllisyyttä, sekä auttaa Suomea saavuttamaan Pariisin ilmastotavoitteet.

Lähienergialiiton mielestä hallituksen ehdotuksessa esitetyt lakimuutokset tehostavat sähkömarkkinoiden ja sähköjärjestelmän toimintaa kustannustehokkaasti. Sähkömarkkinan uudistaminen parantaa puhtaan energian toimialan yritysten toimintaedellytyksiä ja lisää työllisyyttä, sekä auttaa Suomen ilmastotavoitteiden täyttämisessä.

Lähienergialiitto pitää hyvänä hallituksen esityksessä esitettyjä näkökohtia:

• hajautetun tuotannon ja käynnissä olevan energiamurroksen huomiointi ehdotuksien pohjana. Älykkäät sähköverkot mahdollistavat tulevaisuuden sähköjärjestelmän, joka perustuu hajautettuihin joustaviin resursseihin
  • tulevaisuuden sähköjärjestelmä pohjautuu digitaalisiin palveluihin ja yhteiskäyttöiseen tietoon. Ehdotuksessa on riittävällä tasolla käsitelty tietosuojaa ja -turvaa, jonka toteutuksen laatu on edellytys muutoksen läpiviennille
  • kuluttajan mahdollisuudet hallita omien kulutustietojen käyttöä. EU:n valmisteilla oleva lainsäädännön tulee vahvistamaan kuluttajien oikeuksia energiamarkkinoilla ja ehdotus sisältää tätä tukevia ratkaisuja
  • arkkitehtuuriratkaisuna keskitetty tietovarasto ja -järjestelmä on hyvä, hallittava ja perusteltu ratkaisu. Erityisesti arvioitua sähköjärjestelmän hallinnointikustannusten laskua tervehdimme ilolla.

Ehdotuksessa ei tunnisteta energiayhteisöjen roolia tulevaisuuden sähköjärjestelmässä

Ehdotus keskittyy vanhaan rakenteeseen ja roolijakoon sähkön tuottaja – sähkön toimittaja – sähkön kuluttaja. Aktiivisten tuottajakuluttajien ja heidän muodostamien yhteenliittymien – energiayhteisöjen – rooli puuttuu ehdotuksesta. Tämä voidaan korjata täsmentämällä pykälää “75 e Loppukäyttäjän ja sähköntuottajan oikeus itseään koskevan tiedon hyödyntämiseen“ niin, että loppukäyttäjien on mahdollista muodostaa energiayhteisöjä, joiden mittaus-, kulutus ja tuotantotietoja yhdistämällä tarjotaan syrjimätön ja tasapuolinen mahdollisuus hyödyntää paikallisesti tuotettu sähkö. Tämä täsmennys mahdollistaa esim. taloyhtiöiden aurinkosähköjärjestelmien mitoituksen taloyhtiön ja sen osakkaiden yhdistetyn sähkön tarpeen mukaan.

Datahub-palvelun on tarjottava syrjimättömät ja tasapuoliset mahdollisuudet uusille toimijoille

Sähkömarkkinoille on tullut ja datahub mahdollistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia nykyisille uusille sähkömarkkinassa toimiville. Kaikkien toimijoiden tasapuolinen ja syrjimätön käsittely pitää varmistaa. Tämä toteutuu esimerkiksi tarjoamalla datahub-palvelusta testiympäristö, joka ominaisuuksiltaan ja toiminnallisuudeltaan vastaa tuotantoympäristöä (tiedon sisältö on oltava anonymisoitua, mutta rakenteeltaan eheää ja sisällöltään todellista tietoa vastaavaa). Tämän ympäristön käyttö on mahdollista kaikille halukkaille – ilman veloitusta – uusien palveluiden kehittämistä varten.

On varmistettava, että datahub-palvelulla saavutetaan arvioidut sähköjärjestelmän kustannussäästöt

On ymmärrettävää ja kannatamme, että datahub palvelujen tuottaminen ehdotetaan annettavaksi järjestelmävastaavan kantaverkonhaltijan tehtäväksi. Koska tästä syntyy monopoli, palvelujen tuottaminen pitää asettaa muiden monopoliluonteisten sähköverkkopalvelujen sääntelyä vastaavan etukäteen tapahtuvan sääntelyn kohteeksi – samalla koko järjestelmän kustannustehokas ylläpito varmistaen.

Ratkaisumme on, että pykälän “49 b § Järjestelmävastaavan kantaverkonhaltijan tiedonvaihtopalvelujen maksut” teksti “Maksuilla voidaan kattaa järjestelmävastaavalle kantaverkonhaltijalle tehtävien hoitamisesta aiheutuneet kohtuulliset kustannukset ja kohtuullinen voitto.” korvattaan tekstillä “Maksuilla voidaan kattaa järjestelmävastaavalle kantaverkonhaltijalle tehtävien hoitamisesta aiheutuneet kohtuulliset kustannukset.”

Lähienergialiitto kannattaa sähköjärjestelmää kuluttajalähtöisesti kehittäviä, kaikkien osapuolien tasapuolisen kohtelun varmistavia, sekä uutta liiketoimintaa mahdollistavia toimenpiteitä. Ehdotetun lakimuutoksen voimaantulo ja ehdottamamme muutokset yhdessä muuttavat sähköjärjestelmän paremmin vastaamaan käynnissä olevan energiamurroksen vaatimuksiin.

Puheenjohtaja Tarja Hellsten, puh. 050 390 3300, tarja.hellsten(at)lahienergia.org

Hallituksen esitys datahub luonnos 19.04.2018 lausuntokierros

TEM hanketiedot säädösvalmistelusta

Uusiutuva, energinen Suomi 100 vuotta