Maamme energia -oopperan kantaesitys nähtiin 17.5.2018 Savoy-teatterissa ja toinen esitys 18.5.2018 (käsiohjelma). Helsingin Sanomien arvostelun otsikko on nostettu myös tämän kirjoituksen otsikoksi, koska se on osuva ja tyhjentävä: juuri noita kahta asiaa esityksellä tavoiteltiin.
Maamme energia on maailman ensimmäinen energiapoliittinen ooppera. Se on maailman ensimmäinen ooppera, joka perustuu professoreiden ja yhden oopperalaulajan tekemään artikkelikokoelmaan.
“Yritystukityöryhmän epäonnistuminen ja siitä seurannut raivoisa julkinen väittely poliittisen päätöksenteon ja lobbareiden suhteesta kertoo oopperan ajankohtaisuudesta. Siirtymä korporaatioyhteiskunnasta läntiseen järjestelmään on välillä tuskaista”, näkee artikkelikokoelman toimittanut ja oopperassa laulava Oskari Nokso-Koivisto.
“Usein kuvitellaan, että yhteiskunnallinen päätöksentekoprosessi on järkiperäinen. Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että ainoastaan taide voi tavoittaa päätöksenteon kovan ytimen”, Nokso-Koivisto jatkaa.
Kumpikin esitys koostui kolmesta elementistä: prologista, Maamme energia -oopperasta ja energiapoliittisesta debatista.
Prologista vastasi Suomen akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston energiahankkeet torstaina ja kansanedustaja Pekka Haavisto perjantaina
Strategisen tutkimuksen neuvoston energiahankkeet julkaisivat samassa yhteydessä toimintasuosituksia Hyödynnetään energiamurros ja luovutaan fossiilisesta energiasta.
Debatoimassa olivat Ville Skinnari ja Mari Pantsar torstaina sekä Harri Jaskari ja Ville Niinistö perjantaina
Oopperaesityksen väliaikoina käytettiin energiapoliittisia debatteja. Torstaina lavalle nousivat Sdp:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari ja Sitran johtaja Mari Pantsar.
Perjantaina debatoinnista vastasivat kansanedustajat Harri Jaskari ja Ville Niinistö.
Rooleissa lauloivat Oskari Nokso-Koivisto (basso), Reetta Ristimäki (sopraano), Ann-Marie Heino (mezzosopraano) ja Petri Bäckström (tenori)
Tekijät iloisina ensi-illan jälkeen
Tällä joukolla Maamme energia -ooppera tehtiin: Rosa Meriläinen (libretto), Mikko Helenius (sävellys, piano, laulu & musiikinjohto), Ville Saukkonen (ohjaus), Taina Relander (lavastus ja puvustus), Isa Kortekangas (ohjaajan assistentti), Reetta Ristimäki (tuotanto, sopraano), Ann-Marie Heino (mezzosopraano), Petri Bäckström (tenori), Oskari Nokso-Koivisto (tuotanto, basso), Mauri Saarikoski (viulu I), Veera Railio (viulu II & laulu), Mauri Kuokkanen (alttoviulu), Anni Elif Egecioglu (sello, lyömäsoittimet & laulu – puuttuu kuvasta) ja Tapio Tuomi (tuotanto).
Pukujen ja lavastusten toteutuksessa mukana Stadin Ammattiopiston modistilinja Anu Kaukojan johdolla ja Omnian metallilinja Tuomo Luosujärven johdolla.
Musiikista vastasi loisteliaasti soiva soitinyhtye
Orkesterin kokoonpano oli seuraava:
- Piano, laulu & musiikinjohto: Mikko Helenius
- Viulu I: Mauri Saarikoski
- Viulu II & laulu: Veera Railio
- Alttoviulu: Mauri Kuokkanen
- Sello, lyömäsoittimet & laulu: Anni Elif Egecioglu
Kumpikin näytös keräsi runsaat yleisöjoukot
Torstain yleisöä | Perjantain yleisöä |
Kirjoittaja
Tapio Tuomi
Suomen Lähienergialiitto ry
tapio(at)lahienergia.org
Lisätietoja
Suomen Kuvalehden Polkom ”Kerjäläisooppera” 25.5.2018 (ainoastaan Suomen Kuvalehden digitilaajien luettavissa)
Aamulehden artikkeli 15.5.2018 ”Onko tämä maailman eriskummallisin ooppera? – Poliitikotkin nousevat lavalle väittelemää”
Suomen Kuvalehden artikkeli 11.5.2018 ”Suomi-neito ja kivihiilimörkö. Rosa Meriläinen osallistuu energiakeskusteluun oopperalibreton tekijänä” (ainoastaan Suomen Kuvalehden digitilaajien luettavissa)